onsdag 24. oktober 2012

Intervju med trener Sindre Næss

Sesongen er over, og vi har stilt trener Sindre Næss noen spørsmål om sesongen som har vært osv...
1. Det endte til slutt med en 5.plass for Vigra. Er du fornøyd med det? 

Svar:  Både ja og nei, hadde vi ikke rotet bort så mange poeng i sluttminuttene så hadde vi klart en 3 plass. Målsetningen måtte omgjøres bare dager før seriestarten, da vi fikk tilbud om å få spille i femte. Målsetningen var i utgangspunktet opprykk til 5, så mi nye målsetning var å bli blant de 5 beste for å være 100% sikker på å spille i femte div neste år også:) Så å nå 2 målsetninger i løpet av en sesong plasseringsmessig på tabellen er 100% uttelling:) mine andre målsetninger var å innkludere de yngste mer, gi de tillit til å utvikle seg og få kjenne på nivået:) Hadde og et klart ønske om at vi skulle bli et mer spillende lag, holde ballen og eksplodere i balltempo...der er Vigra på vei i riktig retning, men dette tar ttid og man må skynde seg sakte:) Så fremgangsmessig er jeg fornøyd med året:)

2. Hva har vært det mest positive denne sesongen for Vigra sin del?

Svar: Utvikling av spillere, mer ballbesittende og at vi la en tung vår bak oss og fikk fremgang hele høsten:) Nærmeste mann i press har blitt bedre, bevegelsene har vi hatt fremgang i og flere som melder seg på og kjemper om startplass:) + en herlig positiv gjeng å jobbe med:)

3. Er det noe som kunne vært gjort annerledes i løpet av året? Med tanken på den dårlige starten som Vigra hadde?


Svar: Er vanskelig å gardere seg mot skader, sykdom, jobb og karantener bl.a. Jeg gikk igjennom papira mine for våren og da kom det frem at vi bytta rett under 5 stk pr kamp på startoppstillingen. Dette er aldri gunstig, vi fikk aldri flyten og god følelsen i laget. Og når treningsfremøtet fra de første 2 og en halv mnd sank fra 17 til under 12 i snitt så viser det utfordringene våre på våren. De yngste måtte ta ansvar alt for tidelig og det ble ei stor oppgave stabilmessig...men vi ble aldri utspilt utenom de første 30 minutta borte mot Vartdal og det er positivt:) På treningsfeltet måtte e altfor ofte over på plan C i denne perioden...det er aldri gunstig, fikk aldri samkjørt ei startoppstilling og vi fikk aldri flyten. For første gang fikk jeg motgang som trener og jeg lærte mye selv som er viktig for meg å ta med videre:) men det snudde heldigvis på høsten, gode oppmøter og stabilitet i troppen... :)

4. Hvilke spillere har imponert deg mest i årets sesong? I forhold til treningsoppmøte og prestasjoner i kamp?


Svar: Oppmøte på trening er det to som skiller seg ut i oppmøte, det er Håvard og Adrian:) Innsatsen alltid på topp fra Håvard og Svend, dei to hadde max innsats nesten uansett:) Utviklingsmessig er det Audun som har tatt det største skrittet siden januar, stagnerte litt i starten på høstsesongen men hevet seg igjen i dei siste kampene igjen:) I kamper er det Svend som imponerte gjennom hele sesongen, uansett hvor jeg satte han var det max innsats...en drøm for enhver trener;) Nils J hadde en kanon høst etter jeg omskulerte han til back:) Vi har en trygghet med Robin som keeper, Vi har han Adrian på kant...i fjor var han mye back...der hører han ikke hjemme, han er en trussel hver gang han løp inn fra kant, og skudda gidder e ikke å komentere...når han treffer så treffer han virkelig:) Jeg kan ikke få takket Amund nok heller, stabiliteten og roa han gav forsvaret er gull verdt:)

5 .Hvilke tanker gjør du deg om neste sesong? Er det mulig å satse på opprykk? 

Svar: Hm neste sesong? Det er vanskelig å si, spørs ka spillergruppe og styre sier også det...hvilke mål, eventuelt forandringer de ønsker og ka de mente om årets sesong? Personlig mener jeg at de bør fortsette å utvikle å bli ballbesittende, få mer eksplosive balltempo skifte, fortsette å jobbe med samhandling og bevegelser. På sitt beste er de mer en god nok for 4 div, men da må stabliteten opp. En treners største utfordringer er utoldmodigheten til spillerene... Personlig mener jeg at Utviklingsmessig er vi på rett vei, man kan ikke ta 7 steg når mange sliter med 1. Erfarne spillere mener kanskje at når vi stiller formasjoner og hvordan vi skal angripe er dønn kjedelig og at det virker ikke...der er jeg uenig...det kladder på terpingen ja, men jeg såg det igjen i spilløktene mer og mer og det er hoved målet;)
Så JA jeg trur Vigra skal blande seg inn i toppen neste år...MEN det spørs på hvem blir med videre og kan vi få inn noen nye spillere?

Vi takker Sindre Næss for han tok seg tid til å svare på spørsmålene våre :) Og ønsker alle Vigra spillere og trenere en god ferie, det blir nok lite aktivtet på bloggen nå fremover, men vi kommer sterkere tilbake etter hvert :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar