lørdag 28. september 2013

Åheim-Vigra 1-4 (1-1)

Det ble tilslutt en komfortabel 4-1 seier borte mot Åheim.
Piloten Kristian Kirkevåg startet sin første kamp etter returen fra USA, og ble kåret til banens beste av trener Sindre Næss!


Trener Sindre Næss har kommet med referat fra kampen:

Vi gikk til denne kampen med litt surr i bakgrunnen med antall spillere vi hadde til denne kampen, og stadige påminnelser om at med poengtap i denne kampen kunne vi lukte på nedrykksstriden.
Men jeg ville ikke la dette distrahere meg i forberedelsen til denne kampen, mitt fokus var på dei 13 spillerne vi hadde med oss og hvordan sette laget best mulig...og ikke dei 9 spillerne som hadde meldte forfall til denne kampen pga ulike grunner. Jeg visste at dei som kunne være med i denne kampen ville gi meg innsats og at dei ville vinne og ta med 3 poeng hjem til Vigra. Men to bekymringer smøg seg uansett inn ved avspark: ville Idar klare å spille kampen og hadde spillerne ukens surr med antall spillere og pratet om nedrykksspøkelse i bakhodet når kampen startet, eller ville dei bevise at dei 13 som var med inn til Åheim var mer en god nok til å ta med seg poengene?

1. omg:
Vi startet kampen best dei første minuttene og hadde et par halvsjanser, før Åheim fikk hjørnespark i det 7 minutt - det endte i mål og 1-0 til Åheim!!! Verre start kunne vi ikke få, men direkte fra avspark igjen kom utligningen og 1-1. Olai løyste og Adrian klinket likså godt ballen direkte i mål fra midtbanen, enklere assist skal man lete lenge etter Olai
Etter dette ble det en rykk og napp omgang, begge lagene hadde noen sjanser. Robin hadde et kjemperedning fra et skudd fra 5 meter, den var syk... Svend hadde et flott frispark som gikk i tverra. Følte at vi hadde spillet, mens Åheim var gode på kontra og dødballer. Åheim skapte sine sjanser på dødballer og returer etter dødballer, mens vi skapte våre etter godt spill og gode bevegelser - dessverre var det langt mellom våre sjanser. Men på overtid hadde vi en trippelsjanse som med litt mer flaks og dyktighet burde gitt uttelling.
En rufsete omgang er vel rett og oppsummere dette fra Vigra si side, der det var laaaangt fra høydepunkta - men vil trekke frem forsvarsspillet vårt som var bra og det var det hele kampen.

Vi gikk til pause med 1-1 og det måtte gjøres noe med duellspillet vårt, pasningsspillet og samhandlingen i andre om dette skulle gå vår vei. Vi måtte også gjøre noe med avstandene mellom lagdelene våre som til tider fikk for stor strekk i andre, og vi måtte tørre å beholde ballen i laget mer og ikke bare slå på første bevegelsen - samt vi måtte senke skuldrene og stresse mindre.

2. omg:
Dei første 25 minuttene fikk vi det meste til å stemme utenom å skåre mål. Etter 4 min var vi nært etter et flott skudd av Andreas og etter 6 min kombinerte Adrian og Olai flott men ballen ville ikke i mål. Etter ca 9 min fikk Åheim ei tåpelig utvisning etter å sparket vekk ballen, drit dumt av Åheim spilleren og riktig dømt...men vet ikke om jeg eller Åheim treneren som ble mest frustrert. Å spille mot 10 mann høres enkelt ut, men jeg vet at faren for at vi kan få ei innstilling om at nå tar vi dei og senker oss inn i feil fokus er til stede. Men guttene kjørte på dei neste 15 minuttene, hadde flere sjanser og halv sjanser men ballen ville ikke inn. Svend hadde nok et godt frispark som keeperen deres var helt oppe i vinkelen og fistet vekk. Kristian hadde et dribleraid der motstanderne låg som sprellende makrell rundt han, men skuddet stod dessverre ikke i stil med forarbeidet. I fra det 25 til ca det 30 minutt var vi nede i ei dårlig periode og slapp Åheim litt inn i kampen igjen, dette er helt normalt at slikt kan skje når vi føler på kroppen en stang ut kamp. I denne perioden hadde dei en stor sjanse, men dei ble for sen og komme etter på den flotte 45 graderen deres og vi fikk klarert. Jeg gjorde i det 30 minutt om til 2 reine spisser for å få litt mer trykk opp på topp, og bare 3 minutter etter så fikk vi betaling av dei 2 spissene våre. Olai vendte flott opp etter et oppspill, orienterte seg, la ballen til rette og slo ei flott medløpspasning til Adrian mellom stopperne deres og alene med keeper satte Adrian ballen sikkert i mål og 1-2. Deilig og jeg lettet et par kg (noe som trengs). Nå var spørsmålet skulle jeg gå tilbake til den vante formasjonen eller skulle vi prøve og kjøre på med to spisser, angrep er beste forsvar tenkte jeg og fortsatte med to spisser i visshet om at fikk vi en i fleisen nå så ville jeg få så hatten passer. Men utenom et par dødballer så var det ikke noe trykk i det Åheim gjorde og det var på den siste av disse to vi fikk 1-3. En ball ble headet ut av forsvaret vårt til rundt 20 meteren vår, der stod Sindre og slo en lang ball i bakrommet til Åheim...der var selvsagt Olai som sprang fra alle og alene med keeper feilet han ikke. Selv om ballen touchet så vidt keeper og ballen brukte en evighet å trille i mål så gikk den inn og 1-3 til Vigra. Jeg pustet lettet ut og avbestilte bestillingen om hjertestarter og fikk tilbake hvilepulsen min, denne seieren satt langt inne sa jeg til meg selv. Men Vigra var ikke ferdig for dagen, på overtid fikk vi frispark fra rundt 20 meter. Adrian var frekk som fy og satte ballen i mål mens keeperen satte muren...jeg såg på den meget spesielle dommeren (nå var jeg snill i uttalelsen) om han godkjente målet før jeg slapp jubelen løs...1-4 til Vigra.

Vigra vant fortjent etter en godkjent andre omgang, selv om jeg mener at vi har mye å gå på i spill, samhandling og presisjon så var dette 3 viktige poeng for Vigra - stilen driter jeg i i dag!
Og dele ut poeng var mer vrient 3 og 2 poeng var jeg aldri i tvil om etter kampslutt, men det var mange som fortjente 1 poeng særlig etter innsatsen i andre omgang. Uansett poeng til spillere eller ikke, dette var en lagseier og det er et lag som vinner IKKE enkeltspillere...
Poeng:
3 til Kristian
2 til Andreas
1 til Robin, Adrian og Hans Martin
Noen vil kanskje synes at det er rart at ikke Adrian som puttet 3 mål fikk mer poeng, ja dei måla var viktige og flotte...men den jobben Kristian og Andreas gjorde i sentrallinjen var utrolig viktig for Vigra og bitta sammen laget nesten perfekt i dag både bakover og fremover på banen.
 
Neste kamp er hjemme mot Langevåg, dette er siste hjemmekampen vår i år, så jeg håper at det kommer flust med tilskuere og gir Vigra sin støtte i jakten på nye poeng

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar